rajabalipour, somayeh and Pakpour HA, Amir and Alimoradi, Zeynab (2021) مداخله¬ی آموزشی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری بر سندرم پیش از قاعدگی در کارکنان زن مراکز بهداشتی - درمانی شهرستان رودبار Educational intervention based on cognitive-behavioral therapy on premenstrual syndrome in female staff of health centers in Rudbar. Masters thesis, Qazvin university of medical sciences , qazvin, iran.
![]() |
PDF
Download (444kB) |
Abstract
چکیده: زمینه و هدف: تعداد زیادی از زنان در سنین باروری از علائم جسمی و روانی پیش از قاعدگی رنج می-برند، که به طورقابل توجهی بر زندگی روزمره و نقش محوری آنان در تحکیم خانواده و اجتماع تأثیر می گذارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری در قالب تئوری خودکارآمدی و با استفاده از شبکه¬های اجتماعی بر سندرم پیش از قاعدگی در کارکنان زن مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان رودبار است. مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک کارآزمایی تصادفی شاهد دار می باشد که برروی 120 نفر از کارکنان زن 20 تا 45 ساله مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان رودبار در سال 1399انجام شد. نمونهگیری به روش داوطلبانه انجام گرفت که با تصادفی بلوک بندی به دو گروه 60 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. دادهها توسط پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، غربالگری سندرم پیش از قاعدگی و تعیین شدت علائم، کیفیت زندگی مرتبط با کار ، خودکارآمدی عمومی، مقابله با علائم سندرم پیش از قاعدگی، اضطراب و افسردگی بیمارستانی و تاثیر سندرم پیش از قاعدگی جمعآوری شد. آموزش در هشت هفته با برگزاری کلاس های آموزشی در واتساپ انجام گرفت. از آزمونهای توصیفی و تحلیلی جهت تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که مداخله اموزشی مبتنی بر رویکرد درمان شناختی – درمانی بر سندرم پیش از قاعدگی تاثیرگذار بود. قبل و بعد و سه ماه بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله، میانگین نمرهی شدت سندرم پیش از قاعدگی به ترتیب 85/23 ، 81/6 و 81/6 و در گروه کنترل 97/22 ، 87/22 و 28/23 بود. در بررسی شدت سندرم پیش از قاعدگی طبق نتایج آزمون کرویت ماچولی اختلاف معنی داری در زمان های مختلف در دو گروه کنترل و مداخله وجود داشت (000/0 = p 482/116 = F). بین گروه های کنترل و مداخله نیز از نظر متغیر شدت سندرم پیش از قاعدگی اختلاف معنی دار وجود دارد (000/0 = p). نتیجهگیری: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که آموزش مبتنی بر درمان شناختی – رفتاری بر سندرم پیش از قاعدگی در کارکنان زن تاثیر داشته و منجر به کاهش نشانگان جسمی و روانی سندرم پیش از قاعدگی می گردد. کلیدواژهها: درمان شناختی – رفتاری، سندرم پیش از قاعدگی، زنان، افسردگی. Abstract: Educational intervention based on cognitive-behavioral therapy on premenstrual syndrome in female staff of health centers in Rudbar Background and Aim: A large number of women of childbearing age suffer from premenstrual physical and psychological symptoms, which significantly affect their daily lives and their pivotal role in strengthening the family and society. The purpose of this study was to determine the effect of the intervention. Education based on cognitive-behavioral therapy in the form of self-efficacy theory and using social networks on premenstrual syndrome in female staff of health centers in Rudbar. Methods: The present study is a randomized controlled trial that was performed on 120 female employees aged 20 to 45 years in Rudbar health centers in 1399. Sampling was done by voluntary method which was randomly divided into two groups of 60 intervention and control. Data were collected through demographic information questionnaires, premenstrual syndrome screening and symptom severity, work-related quality of life, general self-efficacy, coping with premenstrual syndrome symptoms, nosocomial anxiety and depression, and the effect of premenstrual syndrome. The training was conducted in eight weeks by holding training classes on WhatsApp. Descriptive and analytical tests were used to analyze the data. Results: The results showed that the educational intervention based on the cognitive-therapeutic approach was effective on premenstrual syndrome. Before and after and three months after the educational intervention in the intervention group, the mean scores of premenstrual syndrome were 23.85, 6.81, and 6.81, respectively, and in the control group were 22.97, 22.87 and 23.28. . There was a significant difference in the severity of premenstrual syndrome according to the results of Machuli sphericity test at different times in the control and intervention groups (F = 116,482 p = 0.000).There was a significant difference between control and intervention groups in terms of the severity of premenstrual syndrome (p = 0.000). Conclusion: The results showed that education based on cognitive-behavioral therapy has an effect on premenstrual syndrome in female employees and leads to a reduction in physical and mental symptoms of premenstrual syndrome. Keywords: Cognitive-Religious Therapy, Premenstrual Syndrome, Women, Depression
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences > HE Transportation and Communications |
Divisions: | University Thesis > Faculty of Health > Public Health |
Depositing User: | Health School Students |
Date Deposited: | 05 Apr 2022 08:03 |
Last Modified: | 05 Apr 2022 08:03 |
URI: | http://eprints.qums.ac.ir/id/eprint/11406 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |