qums

ارتباط سبک زندگی و کیفیت زندگی پرستاران در شیفت های مختلف شاغل در بخش های ویژه بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران

Khalili, Mahtab (2016) ارتباط سبک زندگی و کیفیت زندگی پرستاران در شیفت های مختلف شاغل در بخش های ویژه بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران. Masters thesis, qazvin univesity.

This is the latest version of this item.

[img] PDF
Download (1MB)

Abstract

چکیده: زمینه: كيفيت زندگی بـه شـرايط كاري و شیوه زندگی فرد وابسته بوده و افت کیفیت زندگی پرستاران می-تواند باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران گردد. هدف: هدف اين تحقیق بررسی ارتباط سبک زندگی و کیفیت زندگی پرستاران در شیفت های مختلف شاغل در بخش های ویژه است. روش کار: در این مطالعه توصیفی- همبستگی جامعه آماری شامل پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران، حداقل دارای یکسال سابقه کار، شیفت کاری( صبح، عصر یا شب) بودند. 360 نفر پرستار شاغل در بخش های ویژه به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬ها از دو پرسشنامه پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. یافته ها: میانگین سنی پرستاران 89/9 ± 65/38 و اکثریت آنها (7/64%) زن بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که سبک زندگی با نمره کل کیفیت زندگی و تمام زیرمقیاس های آن ارتباط مستقیم معنی¬دار دارد. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیونی بیانگر ارتباط مستقیم سبک زندگی و کیفیت زندگی پرستاران بخش های ویژه(001/0 p<و 207/0B= ) و ارتباط معکوس تعداد شیفت شب با کیفیت زندگی بود (001/0 p<و 049/1-B= ). نتیجه گیری: متغیر شیفت شب پیش بینی کننده مناسبی برای کیفیت زندگی و سبک زندگی پرستاران بخش های ویژه است. لذا ارائه راهکارهایی جهت تعدیل شیفت های کاری پرستاران به منظور بهبود سبک و کیفیت زندگی آنان پیشنهاد می شود. کلمات کلیدی: سبک زندگی، کیفیت زندگی، شیفت کاری، پرستاران

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: University Thesis > Faculty of Nursing and Midwifery > Nursing
Depositing User: pr Nursing and Midwifery School
Date Deposited: 12 Jan 2017 08:19
Last Modified: 12 Jan 2017 08:19
URI: http://eprints.qums.ac.ir/id/eprint/5481

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item