qums

بررسی تاثیر آموزش گروهی خانواده بر میزان عود بیماری و طول مدت بستری در بیماران بستری مبتلا به بیماری دوقطبی نوع يك

جوانی جونی, مرضیه (2017) بررسی تاثیر آموزش گروهی خانواده بر میزان عود بیماری و طول مدت بستری در بیماران بستری مبتلا به بیماری دوقطبی نوع يك. Masters thesis, qazvin university of medical sciences , qazvin,iran.

[img] PDF
Download (38kB)

Abstract

چکیده فارسی مقدمه : با توجه به شیوع بالای بیماری دوقطبی وهزینه های اجتماعی و میزان ناتوانی بالای حاصل از این بیماری ، درمان و کنترل طولانی مدت این بیماری اهمیت دارد . این بیماری با توجه به عود های مکرر و خصایص بیماری ، بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد . کمتر از نیمی از بیماران دوقطبی ، پاسخ طولانی مدت مطلوبی به درمان دارند . با توجه به اینکه درمان های دارویی به تنهایی برای به دست آوردن عملکرد طبیعی و کاهش بار بیماری به اندازه کافی کاربرد ندارد ، به لزوم استفاده از روش های درمانی روانشناختی توجه شده است . آموزش روانی یکی از پر استفاده ترین روش های درمان غیر دارویی است . ما در این مطالعه تاثیر آموزش روانی گروهی خانواده را بر میزان عود بیماری ، طول مدت بستری و کیفیت زندگی بیماران دوقطبی ، بررسی کرده ایم . مواد و روش ها : این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بر روی 64 نفر از بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بستری در بیمارستان که به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند ، انجام گردید . گروه مداخله علاوه بر دریافت درمان دارویی ، تحت آموزش روانی گروهی خانواده قرار گرفتند . گروه کنترل هیچ نوع درمان روانشناختی دریافت نکردند . قبل از شروع کارآزمایی کیفیت زندگی بیماران با استفاده از پرسشنامه مک مستر ارزیابی شد و پس از 9 ماه پیگیری ، میزان عود ، شدت بیماری و کیفیت زندگی بیماران ، در هر دو گروه ارزیابی و مقایسه گردید . نتایج : آنالیز داده ها نشان داد که آموزش گروهی خانواده منجر به کاهش تعداد روزهای بستری در بیمارستان گردید که در بیماران با دوره ی مانیا و مختلط از نظر آماری معنی دار بوده است . از نظر میزان عود آموزش گروهی خانواده اگرچه منجر به کاهش میزان عود گردید اما تفاوت معناداری در مقایسه بین دو گروه وجود نداشت .تاثیر آموزش گروهی بر تعداد روزهای بستری وابسته به تحصیلات آموزش گیرنده بوده است . تاثیر آموزش گروهی بر میزان عود وابسته به تحصیلات آموزش گیرنده ، محل زندگی بیمار ، مدت زمان ابتلا به بیماری و تعداد دفعات بستری قبل از شروع پژوهش بوده است . همچنین آموزش گروهی خانواده بر تمامی خرده مقیاس های کیفیت زندگی تاثیرگذار بوده است . نتیجه : آموزش گروهی روانی خانواده برمیزان عود ، شدت بیماری و کیفیت زندگی بیماران دو قطبی تاثیرگذار است . واژگان کلیدی : بیماری دوقطبی ، دوره ی مانیا ، دوره ی مختلط ، عود ، اعضاء کلیدی خانواده ، آموزش گروهی خانواده .

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: University Thesis > Faculty of Medicine
Depositing User: Medicine School Students
Date Deposited: 20 Sep 2017 06:44
Last Modified: 20 Sep 2017 06:44
URI: http://eprints.qums.ac.ir/id/eprint/6809

Actions (login required)

View Item View Item