Ghozavi, Zahra and DrZeighami, Reza (2019) تاثیر آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی پرستاران شاغل در بخش های روانپزشکی بیمارستان های دولتی شهر قزوین سال 1398. Masters thesis, دانشگاه علوم پزشکی قزوین.
![]() |
PDF
Download (355kB) |
Abstract
چکیده : مقدمه: بهزیستی روانشناختی به عنوان یک عامل پیش بینی کننده جهت جلوگیری و یا کاهش تنیدگی های حرفه ای محسوب می شود. در این زمینه یکی از مهارت های مهمی که باعث پیش بینی و ارتقای بهزیستی روانشناختی می گردد، به کارگیری مهارت های نظم جویی شناختی هیجان است. هدف: هدف اصلي اين پژوهش تعیین تاثير آموزش مهارت های تنظیم شناختی هیجان بر اساس مدل گراس بر ميزان بهزیستی روان شناختی پرستاران شاغل در بخش های روانپزشکی در سال 1398 است . روش: این پژوهش از نوع تجربی با دو گروه آزمون و گواه و مراحل پيش آزمون–پس آزمون و پیگیری بود. به منظور اجراي پژوهش ابتدا از كل پرستاران شاغل در بخش های روانپزشکی بیمارستان های دولتی شهر قزوین در سال 1398، 62 نفر با بهره گيري از روش نمونه گيري در دسترس و مبتنی بر معیارهای ورود به مطالعه و محاسبات حجم نمونه، انتخاب شدند و سپس با روش جايگزيني تصادفي ساده، 31 نفر در گروه آزمون و 31 نفردر گروه گواه گمارده شدند. یافته ها بر اساس پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی قبل از انجام مداخله و پرسشنامه 54 گویه ای بهزیستی روانشناختی ریف در یک مرحله پيش آزمون و دو مرحله پس آزمون (بلافاصله و سپس سه ماه پس از اجرای مداخله گروه آزمون) جمع آوری گردید. بسته آموزشی تنظیم شناختی هیجان براساس مدل گراس طی 8 جلسه یک ساعته بصورت هفتگی برای گروه آزمون ارایه گردید. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آزمون تحليل واريانس تک متغيره با اندازه های تکراری (Repeat Measure ANOVA) استفاده شد. نتایج به دست آمده با نرم افزار SPSS نسخه 24 تحليل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهاي جمعیت شناسی بین دو گروهآزمون و گواه همسان بوده است. میانگین نمره بهزیستی روانشناختی قبل از مداخله در گروه آزمون 06/218 و در گروه گواه 87/217 بود (87/0P=) که بلافاصله بعد از انجام مداخله و سپس سه ماه پس از آن در گروه آزمون به ترتیب به 38/251 و 51/234 و در گروه گواه به ترتیب به 38/216 و 06/217 تغییر یافت (00/0P= در هر دو نوبت). تحلیل واریانس با اندازه های تکراری با مقدار احتمال 00/0P= برای گروه آزمون و 42/0 P= برای گروه گواه نشان داد که تغییرات ایجاد شده در بهزیستی روانشناختی گروه آزمون ناشی از مداخله آموزشی بوده است. نتیجه گیری: یافته هاي حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های نظم جویی شناختی هیجان، بهزیستی روانشناختی پرستاران بخش های روانپزشکی را ارتقا داد، در حالی که قبل و بعد از مداخله در گروه گواه تغییری حاصل نشده بود. لذا توصیه می شود آموزش مهارت های تنظیم شناختی هیجان در برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران گنجانده شود. کلیدواژه ها: آموزش، علوم شناختی، تنظیم هیجان، پرستار، بخش روانپزشکی.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | R Medicine > RT Nursing |
Divisions: | University Portal > schools > snm |
Depositing User: | pr Nursing and Midwifery School |
Date Deposited: | 12 Jan 2020 10:20 |
Last Modified: | 12 Jan 2020 10:20 |
URI: | http://eprints.qums.ac.ir/id/eprint/9342 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |